Home » 2010, maggio

Il futuro della media literacy nell’era digitale/
The future of media literacy in the digital age
David Buckingham

Sfide per la politica e per la pratica

ABSTRACT :

La media literacy vive oggi un momento di transizione fatto di opportunità, ma anche di rischi. Oggi più che mai occorre essere chiari su obiettivi e priorità perché se non si sa dove si vuole andare, è molto probabile che si finisca con il perdere di vista la strada da percorrere. Quest’articolo si concentra sulle politiche riguardanti due aree — la media literacy e la digital literacy — accomunate da sviluppi paralleli, ma al tempo stesso divise da obiettivi e priorità diverse.

Parole chiave: media literacy, digital literacy, politica dei media, tecnologie, comprensione critica

Media literacy is currently at a point of transition, made of opportunity, but also of risk. We need now to be very clear about our aims and priorities — because if we are not clear about where we are going, we are very likely to lose our way. I want to look at two key areas, which have so far been developing rather in parallel: media literacy and digital literacy. These two policy initiatives seem to have come from rather different directions, and to have rather different concerns and aims.

Keywords: media literacy, digital literacy, policy, technological euphoria, critical understanding

In order to view this page you need Flash Player 9+ support!


Get Adobe Flash player


<< Indietro Avanti >>