Home » 2010, maggio

La scuola al tempo della modernità
Vincenzo Cesareo

ABSTRACT :

La cultura della scuola si vede oggi consegnare, insieme ad altre agenzie educative, il compito irrinunciabile di favorire la formazione di una soggettività responsabile, triangolando fra essa e sistema dei media, e assumendo in proprio l’obiettivo di contribuire alla formazione dell’homo civicus. Sotto questo profilo, la sfida della ME è di formare persone che si realizzano compiutamente come soggetti coinvolti in legami sociali, qualificati da un’elevata soggettività e da una riflessività di carattere intenzionale.

Parole chiave: scuola, Media Education, responsabilità soggettiva, cittadinanza

This article argues that educational institutions have today the inevitable task to contribute to the formation of a responsible subjectivity by triangulating between themselves and the media. It is their task to form a sort of homo civicus. Given this perspective, the real challenge ME should face in the next coming future is that of educating people who fulfill themselves as social-bonded subjects, characterized by a lofty personality and an intentional reflexivity.

Keywords: school, Media Education, responsible subjectivity, homo civicus

In order to view this page you need Flash Player 9+ support!


Get Adobe Flash player


<< Indietro Avanti >>